החיפוש
מאת: ג'ון בטל
"שבעת פלאי תבל הם מבנים שהוקמו בעת העתיקה ונחשבו להישגים אנושיים יוצאי דופן. איך הייתה נראית רשימה של שבעת פלאי תבל הטכנולוגיים של העת החדשה? התשובה ברורה: לצד מועמדים כמו המחשב האישי, הטלפון הסלולארי, המכונית, המטוס ועוד היה ניצב – ללא רגשי נחיתות- גם מנוע החיפוש של גוגל. גוגל היא התגשמות אחת הפנטזיות של המין האנושי: מכונה יודעת-כל, שמסוגלת לפלוט תשובה לכל שאלה. צ'ארלס דרווין עלה על ה"ביגל" והקיף חצי עולם כדי להיחשף לתופעות חדשות. כיום, בעזרת גוגל, יכול כל אדם, לחשוף את עצמו לאינסוף תופעות מבלי לצאת מהבית." (יובל דרור, עורך מדעי וכותב המבוא למהדורה העברית של הספר).
במילים אלו, נפתח הספר "החיפוש". אם כמוני, גם אתם מזדהים עם התיאור שניתן בפתיח עבור מנוע החיפוש גוגל מצד אחד, אך מצד שני תוהים האם "התגשמות החלום" היא אכן הדבר הטוב עבורנו, אין ספק שקריאת הספר תעורר בכם עניין ואף תסייע לכם לגבש דעה בנוגע לסוגיות מסוג זה.
ג'ון בטל, חושף בספרו את המשמעות מאחורי המילה "חיפוש" וניכר כי מטרתו העיקרית היא לאו דווקא להביא את סיפורה של גוגל אלא להסביר מדוע החיפוש, כקונספט בפני עצמו, מעסיק ומרתק אותנו כל כך בכל יום: בין אם מדובר על חיפוש אחר מידע והן על חיפוש אחר האושר. יחד עם זאת, אין ספק כי מאז הקמת הרשת והדבקות של החברה בכל מה שהיא מביאה עימה, קיבלה המילה "חיפוש" משמעות עמוקה יותר. אחרי הכול, מה התועלת ברשת המכילה כמויות עצומות של מידע ללא האפשרות למצוא בה דבר? לכן, לא היה ניתן להתעלם מתפקידו המרכזי של מנוע החיפוש הפופולארי והמוצלח ביותר כיום – גוגל.
הספר דן בסוגיית החיפוש וכן סוקר את עולמנו מנקודת מבט זו החל מראשיתה של רשת האינטרנט. מי היו הראשונים להבין שיש צורך בחיפוש, מה היו האמצעים לכך ומה ההשלכות שהיו, וישנן כיום, לחיפוש על חיינו? ולאלו מבינכם שתוהים מה היה לפני הקמתה של גוגל, בטל לא חוסך בסיפוריהם של האנשים שהיו מעורבים בהיסטוריית החיפוש גם בימים אלו. וכך, דרך סיפוריהם של האנשים שהיו שם, חושף בטל גם את לידתה של גוגל.
מייסדיה של גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, ידעו למה הם נכנסים כשנרשמו ללימודי המשך במדעי המחשב באוניברסיטת סטנדפורד, הם באו לא לשם ההכשרה בלבד אלא על מנת לגעת בחלום: להקים חברה, להתעשר והחשוב מכל – להטביע את חותמם בהיסטוריה הטכנולוגית. אולם, הם לא תיארו לעצמם שפרויקט הגמר שלהם, שכלל לא עסק בפיתוח מנוע חיפוש אלא בכלי שמטרתו למפות קשרים ברשת, יהפוך לשער של האנושות למידע ויכתיב חוקים חדשים בעולם העסקים. הספר מתאר לפרטים את סיפורה המורכב של "גוגל", קשיי ההתחלה איתם התמודדו פייג' וברין כסטודנטים חסרי משאבים וכסף, השותפים שסייעו לאורך הדרך, הסכסוכים, תהליך הקמת החברה וצמיחתה לאורך השנים. בנוסף, מתאר בטל כיצד פותח אלגוריתם הפייג' רנק (PageRank) העומד מאחוריי מנוע החיפוש של גוגל, מהו סוד ההצלחה של תוצאות החיפוש שלו וכיצד אלפי בתי עסק ברחבי העולם תלויים בכל שינוי קטן שנעשה במשוואות אלו. בטל מסביר את הקשר בין תוצאות החיפוש של גוגל לחוק הזנב הארוך[1] ומתאר כיצד בתי העסקים הנמצאים בזנב תוצאות החיפוש מושפעים מהשינויים באלגוריתם החיפוש של גוגל. כדוגמא, הוא מספר את סיפורו של ניל מונקריף, איש משפחה מג'ורג'יה שהחליט למכור באינטרנט נעליים במידות גדולות. עסק מסוג זה חייב את קיומו לעובדה שהרשת אינה תלויה במיקום גיאוגרפי, שכן אחוז האנשים עם מידות נעליים גדולות באזור מסוים הוא קטן מאוד. אולם, למרות שהרשת מספקת גישה להמון אנשים, הם עדיין צריכים למצוא אותך. בטל מספר כיצד השינויים באלגוריתם החיפוש של גוגל שלטו בחייו של מונקריף ושינו את מצבו הכלכלי בכל פעם מחדש. בנוסף, מסביר ודן בנוגע לאפשרויות השונות של בתי העסק להשיג דירוג גבוה, למשל הרעיון של "תשלום לפי הקלקה" (Pay Per Click), וכיצד פרסום וכסף מעורבים בכל העניין?
לאורכו של כל הספר תמצאו גם את סיפורן של מתחרותיה של גוגל לאורך השנים ביניהן אלטה-ויסטה, שנחשבה למנוע החיפוש המוצלח הראשון, יאהו שהיוותה את מנוע החיפוש הפופולארי ביתר עד שגוגל תפסה את מקומה ועוד רבים. בין היתר מתמקד בטל גם בשנת 2001, שנה המהווה נקודת מפנה בתולדות האינטרנט: התפוצצות בועת הדוט.קום. שנה זו ציינה את תחילתו של מיתון כלכלי עבור חברות רבות ברשת. אולם, עבור גוגל, שנה זו הייתה השנה שבה היא הפכה לחברה גדולה והחלה בסדרה של שיפורים משמעותיים בשירות החיפוש שלה – היא החלה באיסוף מידע באופן אקטיבי, בניגוד לסריקה הפסיבית של הרשת שהתקיימה עד אותה שנה. בטל מתאר כיצד משנה זו והלאה גוגל הולכת וצומחת, ויחד עם התפתחות יישומי הדור השני של האינטרנט, פורצת לשוק ומטביעה את חותמה גם בשירותי אינטרנט נוספים כגון אתר הבלוגים "בלוגר" (Blogger), שירות שיתוף התמונות "פיקסה" (Picasa), ענקית תצלומי הלווין "קיהול" (Keyhole) ועוד ולבסוף, הופכת לגוגל שאנו מכירים כיום. ובכן, על אף שנראה כי סוף הספר כבר ידוע – שיר הלל להצלחתה של גוגל, בטל מצליח גם כאן להפתיע ואינו נכנע למובן מאילו. הוא טוען כי שאלת החיפוש עדיין לא נפתרה וכי רק חמישה אחוז ממנה ידועים כיום. מעבר להתעסקות עם העבר וההווה, הוא מחליט לסיים את ספרו בסוגיית העתיד, כיצד יראה עולם שבו יש חיפוש מושלם? האם חיפוש מושלם קיים ואכן ניתן למצוא תשובה אחת ברורה לכל שאלה? ובכלל, לאילו עוד תחומים בחיינו יחדור החיפוש ומה תהיה ההשפעה שלו: כמה רחוק אנו מוכנים ללכת מבלי לעצור לרגע ולחשוב על הגורמים שאנו מפקידים את "חיינו" בידיהם?
הספר "החיפוש" כתוב בשפה קלילה והיתרון הבולט בו הוא הפרטים הקטנים שהצליח בטל להשיג במהלך התחקיר המעמיק והראיונות הרבים שערך על מנת לכתוב ספר זה. לאורך כל הספר מתאר בטל את סיפורה של גוגל גם דרך סיפורים אישיים ולא רק באמצעות עובדות יבשות ולכן מצליח לעורר עניין. שני פרטים שאני אהבתי במיוחד הם משמעות השם "גוגל" (מספר גדול שבו יש מאה אפסים אחרי ה-1) והעובדה ששמו של האלגוריתם פייג' רנק (Page Rank), על אף שניתן לפרשו כ"דירוג דפים", נקרא כך בכלל על שמו של לארי פייג'. אך אלו רק דוגמאות לפיסות מידע שאני אוהבת לשמור לחידות "הידעת?" וכמובן שמעבר לעובדות קטנות אלו ניתן למצוא בספר עוד מידע רב להעשרת הידע האישי, שספק אם ניתן להשיגו ממקורות שונים.יחד עם זאת, הספר באופן כללי מביא עימו גם המון אינפורמציה ולעיתים נתונים מספריים רבים מדיי שלטעמי היו מיותרים במידה כלשהי ואף הקשו על הקריאה השוטפת. לכן, בנוגע לחסרון זה, הייתי ממליצה להבא להתמקד יותר בתיאור הסיפור ופחות בתיאור עובדות המכילות נתונים מספריים וגרפים. לדעתי, היה כדאי לעשות הפרדה בין נתונים אלו לבין הסיפורים וההיסטוריה האישית (לדוגמא להשתמש בנתונים אלו לכתיבת מאמר).
באופן כללי, נהניתי מקריאת הספר ואני ממליצה עליו מאוד, במיוחד לאלו שעולם האינטרנט וניהול המידע שבו מעניין אותם ורוצים להבין קצת מעבר. הספר מעביר את החשיבות שיש לחיפוש נכון ויעיל ומעורר המון נקודות למחשבה בנוגע לאופן שבו החיפוש משתלב בחיי היום יום שלנו. עוד אני אציין, כי במסגרת פרויקט הגמר שלי העוסק בניתוח הודעות ברשת הטוויטר (ולכן באופן ישיר עוסק בניהול נתונים ברשת) חקרתי המון אודות רשת האינטרנט וההשפעה שיש לניתוח המידע שבו. הספר "החיפוש" חשף עבורי פן נוסף בעולם זה והעצים את המשמעות והחשיבות הרבה שיש לו כמעט בכל תחום: כלכלי, מדיני, חברתי, אישי ועוד. תרומתו של ספר זה, אינו דומה לזה שיכולתי לקבל ממקור מידע אחר (כגון: מאמרים, אינטרנט וכו') וזאת מהסיבה שעבורי, חווית הקריאה של ספרים בכלל, היא אחרת. קריאת הסיפורים האישיים בשילוב עם העובדות והסוגיות שמעלה בטל לאורך כל הספר מעוררים מחשבה ועניין שלא בהכרח ניתן לקבל במקורות אחרים, ומכאן צומחת הייחודיות של ספר זה. [1] חוק הזנב הארוך הוא מושג שנגזר מעולם הסטטיסטיקה המתאר צורת התפלגות עם זנב ארוך. לפי חוק זה, המתייחס לתחומים רבים, ישנם את 20% הגורמים המשפיעים על 80% מהתוצאות – אלו מהווים את "הראש", כאשר 80% הגורמים האחרים, אלו הנמצאים "בזנב", משפיעים על 20% מהתוצאות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה